fbpx
To najlepšie miesto pre Váš Zdravý Životný Štýl
Tešíme sa na Vašu návštevu

Ako posilniť imunitný systém

Tento článok nie je návod – je inšpiráciou pre tých, ktorí sa rozhodli vziať svoje zdravie do vlastných rúk a prekročiť za tú pomyselnú hranicu komfortu.

Kedy inokedy, ak nie v tejto dobe je najviac potrebné hovoriť o silnej imunite?

Žijeme v dobe plnej stresu a neistoty. Ľudia sa hádajú, menej stretávajú (aj keď nie ich vlastným pričinením). K tomu všetkému málo pohybu a zlá životospráva.

Nie je ničím výnimočným byť počas roka aj viackrát na PN-ke. Častokrát pravú príčinu choroby ani nespoznáme. Doktori nám nasadia antibiotiká a paralén, čím sa snaha vymaniť z tohto bludného kruhu zabíja.

Jednou zo skvelých možností, ako posilniť svoju obranyschopnosť je aj otužovanie. Nie je to len prosté namočenie sa do studenej vody. Ide o komplexný proces správneho dýchania, nastavenia mysle a vystavovania tela dávke chladu.

Ako však začať?

Začal sa november. Teploty vonku sú stále relatívne príjemné, čo praje začiatočníkom. Určite neodporúčam bezhlavo začať s otužovaním priamo v jazere či inej vodnej ploche.

S postupným navyknutím si na studenú vodu je optimálne začať pri rannej sprche. Keďže každému môže vyhovovať iný spôsob a reaguje na chlad ináč, začať môžete rôzne, napríklad takto:

  • na konci sprchovania prepnúť mód do studenej a celé telo osprchovať
  • začať od distálnych častí tela – chodidlá – predkolenie – stehná – trup, či dlane – predlaktia – ramená a tak prejsť na trup a dolné končatiny
  • iným zas bude vyhovovať dávka chladu priamo na trup a až tak vystaviť studenej sprche celé telo
  • nevyvárať‘ sa v horúcej sprche, ale o čosi znížiť teplotu a osprchovať sa takto
  • alebo jednoducho pozrieť účet za teplú vodu a ono to príde samo

Je potrebné citlivo sledovať reakciu tela na chlad. Triaška je prirodzenou obrannou reakciou tela, ktorou sa snaží vytvoriť si teplo. Pozor však na dýchanie.

Mnoho ľudí robí tú chybu, že začne plytko a rýchlo dýchať. Práve preto je nesmierne dôležité upokojiť sa. Nastaviť svoju myseľ a postaviť sa chladu a predovšetkým si uvedomovať dýchanie. To by malo byť hlboké a pokojné.

Aké sú výhody otužovania?

Obrovským fenoménom vo svete otužovania je Wim Hof. Ak ste o ňom zatiaľ nepočuli, tu zhrniem pár zaujímavých faktov z množstva testov a štúdií, vďaka ktorým Hof vyvrátil vedecky podložené tvrdenia o kontrole autonómneho nervového systému, do ktorého sa radí aj naša obranyschopnosť.

Tento muž zabehol maratón za severným polárnym kruhom úplne bosý, len v kraťasoch. Vydržal 80 minút v ľade. Bez značných reakcií (len s krátkodobou bolesťou hlavy) prekonal pôsobenie baktérie E. coli, ktoú mu zámerne v kontrolovanej štúdii podali.

Hof tvrdí, že sa naučil kontrolovať svoj autoimunitný systém, práve vďaka trom zásadám:

Dýchanie – Nastavenie mysle – Vystavenie tela chladu formou generácie tepla

Každopádne, pravidelné otužovanie už po dobu 30 sekúnd Vám môže priniesť tieto benefity:

  1. silnejší imunitný systém – nižšia náchylnosť voči chorobám
  2. zlepšená funkcia srdcovocievneho systému
  3. u mužov zvýšená hladina testosterónu
  4. efektívnejší metabolizmus
  5. odbúranie stresu – emocionálna rovnováha

Dĺžka procesu otužovania sa doma v studenej sprche je vyslovene individuálna záležitosť. Niekomu bude pocit chladu nepríjemný aj dlhšiu dobu, preto to netreba hrotiť a púšťať sa do toho pomaly a postupne.

Dôležitá je však pravidelnosť, keďže studená sprcha raz do týždňa nenaučí Vaše telo tolerovať tento nový podnet.

Ako začať s otužovaním v jazere sa dozviete už čoskoro v ďalšom článku.

autorka článku:

Mgr. Tímea Štrbáková

osobný fitness tréner

 


 

Pokiaľ sa Vám táto stránka páči, zdieľajte ju so svojimi priateľmi:


Zapojte sa do diskusie a pridajte komentár:
eBook ZDARMA - Ako správne cvičiť na kardio strojoch
Zavrieť