To najlepšie miesto pre Váš Zdravý Životný Štýl
Tešíme sa na Vašu návštevu

Spaľovanie tukov – ako na to

Ako sa zbaviť nadbytočného tuku?!

Určite si každý z Vás položil v živote otázku – AKO SA ZBAVIŤ NADBYTOČNÉHO TUKU?!

Pochopenie, ako fungujú energetické systémy, je kľúčom k dosiahnutiu cieľa.

Preto, pokiaľ sa pustíte do chudnutia cvičením, musíte vedieť na začiatku, ako funguje Vaše telo, odkiaľ, kedy a ako získava telo ENERGIU na pohyb, cvičenie. Veď ani dom sa nestavia od strechy 🙂

K pohybu či už je to beh, alebo ostatné pohybové aktivity, potrebujeme energiu. Naše telo získava energiu z ATP, ATP-CP, cukrov, tukov. Všeobecne platí zásada, že sacharidy majú pred ostatnými energetickými zdrojmi prednosť.

Telo automaticky siahne po rýchlo a ľahko dostupnom zdroji energie vo forme SACHARIDOV konkrétne po ľahko dostupnom a využiteľnom glykogéne.

Až keď dôjde odčerpaniu sacharidových zásob, začne organizmus vyhľadávať iné dostupné zdroje energie vo forme tukov. Toto všetko je ale podmienené intenzitou pohybu a dĺžkou cvičenia. Je to na skladbe Vášho tréningu.

Ako teda vo všeobecnosti funguje naše telo??? Odkiaľ získava energiu a ako spaľuje tuky ???

1. Energetický systém ATP – CP

Pohyb trvá od 3 do 5 sekúnd maximálne vo výnimočných prípadoch do 20 sekúnd. Ide o jednorazový pohyb napr. drep, skok, krok, pohyb rukou a pod. ……

Spaľujeme: Kreatín, ktorý sa štiepi na ATP čiže adenozintrifosfát. Ten sa však veľmi rýchlo vyčerpá pretože telo si ho nedokáže uskladniť vo väčšej miere. Je to pre nás pohotovostná forma energie, niečo ako štartér v aute. Svaly rozbehne ale rýchlo sa vyčerpá…

Tento energetický systéme nemá veľký vplyv na chudnutie, alebo znižovanie pomeru tukov voči svalom.

2. Anaeróbno – Glykolitický systém

Keď sme si už vyčerpali zásoby kreatinu (systém 1) a cvičenie má stále intenzívny prejav, ale stále nedochádza k dostatočnému prívodu kyslíka do organizmu, pretože energetické nároky takejto pohybovej aktivity sú vyššie ako je schopnosť dýchacieho systému a krvného obehu dodávať dostatok kyslíka do svalov, bezprostredným zdrojom ENERGIE pracujúcich svalov je svalový glykogén.

Vedľajším produktom takého intenzívneho cvičenia je kyselina mliečna. Pre organizmus nie je nebezpečná, no svalové vlákna počas jej sekrécie strácajú schopnosť vnútornej rovnováhy, pociťujeme vo svaloch nepríjemnú bolesť, intenzita cvičenia prudko klesá.

Pri nižšej intenzite organizmus prechádza do energetického systému spaľovania tukov a cukrov za prítomnosti kyslíka, ale o tom neskôr.

Príklad zo života ako to funguje bežíte na autobus v prvých sekundách si vyčerpáte keratín (systém ATP-CP), organizmus spustí druhý energetický systém, ktorý vám umožní intenzívne pracovať ešte 60 resp. 120 sekúnd. Dobiehate na autobus, lapáte po kyslíku, svaly vás pália, točí sa vám hlava – toto je náš

Anaeróbno – laktátový energetický systém.

Ktorá forma tréningu preferuje tento energetický systém:

• Funkčný tréning na funkčnej zóne

• Intervalový tréning – HIIT – možeme cvičiť na funkčnej zóne

• Intenzívny silový tréning – posilňovňa

• Kondičný tréning s využitím prostriedkov atletiky (behy na 100, 200, 400, 500 m),

• a pod.,

Tréning v takomto systéme výraznou mierou prispieva k odbúravaniu tukov, k prirodzenému rastu a tvarovaniu postavy.

Tréning ma vysoký metabolický účinok ešte niekoľko hodín po ukončení tréningu.

3. Aeróbny energetický systém za prítomnosti kyslíka

Tento energetický systém preferuje spaľovanie cukrov a tukov. Čoho viac alebo menej to je podmienené intenzitou tréningu.

Vyššia intenzita cvičenia, pohybová činnosť do 10 – 15 min., prispieva k spaľovaniu svalového glykogénu viď. systém 2.

Dlhodobá činnosť nízkej intenzity za prítomnosti kyslíka (dýchací systém dostatočne rozvádza kyslík v tele), alebo nízka hladina glykogénu vo svaloch aktivuje spaľovanie tukov. Ktoré sa za prítomnosti kyslíka štiepia na mastné kyseliny, ktoré sa formujú v chemickej reakcii na ATP a aktivujú sval k pohybu.

Ktorá forma tréningu preferuje tento energetický systém:

• vytrvalostný beh,

• rýchla chôdza,

• plávanie,

• bicyklovanie a pod.

Menšou nevýhodou takéhoto tréningu je to, že organizmu trvá dlhšiu dobu kým PREPNE do tohto energetického režimu spaľovania TUKOV. Veľmi výraznou podmienkou je aj hladina svalového glykogénu (cukru) v tele a v krvi.

Tak čo? Máte už jasnú predstavu ako začnete spaľovať tuky???

V Astoria Fit&Gym sme pripravený Vám kedykoľvek pomôcť s Vašim malým problémom.

Sme tu pre Vás, neváhajte.

Autor: Mgr. Rastislav Lipták

 

Pokiaľ sa Vám táto stránka páči, zdieľajte ju so svojimi priateľmi:


Zapojte sa do diskusie a pridajte komentár:
eBook ZDARMA - Ako správne cvičiť na kardio strojoch
Zavrieť